هفته بهداشت روانی مبارک
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید


http://www.qumpress.ir/rss.php
دبیرستان حضرت آیت الله مشکینی (ره)
یک شنبه 23 مهر 1391برچسب:, :: 12:30 ::  نويسنده : امورتربیتی

 

هفته بهداشت روانی گرامی باد

(24 الی 30 مهرماه)

 

هدف بهداشت رواني :

وظيفه و هدف اصلي بهداشت رواني ، تأمين سلامت فكر و روان افراد جامعه است . براي رسيدن به اين هدف احتياج به نيروي انساني فعال و كاردان ،همكاري سازمانهاي دولتي ، برنامه ريزي ، بودجه براي ايجاد و گسترش سازمان هاي روان پزشكي و بالاخره آموزش بهداشت همگاني در سطح جامعه داريم . به طور خلاصه و فهرست وار اهداف و نتيجه كلي از بهداشت رواني را در2 بخش اصلي برمي شماريم :
1.
 بخشخدماتي : جهتتأمينسلامتفكروروانافرادجامعه،پيشگيريازابتلاءبهبيماريهايرواني،بيماريابيوپيگيريبيمارانمبتلابهاختلالاتعصبيرواني به طور سرپايي و يا بستري ، كمك هاي مشورتي به افرادي كه دچار مشكلات رواني ، اجتماعي و خانوادگي شده اند . 
2.
 بخشآموزشي :آموزشبهداشتروانيبهافراديكهبابيمارانعصبيسروكاردارندوهمچنينآموزشبهداشتروانيهمگانيوآشناكردنمردمجهتهمكاريواستفادهازسرويس هاي موجود درصورت مواجه با استرس ها و مشكلات رواني ،آموزش روان پزشكي به دانشجويان پزشكي وپيراپزشكي، تنظيم برنامه هاي بازآموزي كوتاه مدت روان پزشكي براي پزشكان عمومي جهت آشنايي بيشترعلوم روانپزشكي و نظايرآن .

اصول بهداشت رواني :

احترامفرد به شخصیت خود و دیگران

شناختن محدودیت ها و توانایی های خود و افراد دیگر

پی بردن به علل رفتار

 توجه به تمامیت وجود هر فرد

شناسایی نیازها و انگیزه های مسبب رفتار انسان

اهميت سلامت جسم و روان :

 سلامتروانیصرفاًبهمعناینداشتنعلامتبیمارینیستبلکهفرد‌سالمعلاوهبرنداشتننشانههایبیماریروانیبایدبتواندارتباطاتسالمیرابادیگرانبرقرارنماید ، واقعیتها را بپذیرد ،خود را با محیط سازگار کند و در جهت شکوفا ساختن استعدادهای فطری خود بکوشد و اهداف خود را به طور منطقی تحقق بخشد. با به خطر افتادن سلامتی جسمانی واکنشهای روانی نیز در افراد بوجود می آید . مثلاً بیماریهای مزمن جسمانی ، بیماریهای قلبی و..... تبعات منفی رفتاری را به دنبال دارد .

همچنین مشکلات روانی می تواند تبعاتی را به صورت بیماریهای شبه جسمانی (مانند کسی كه از شدت فشارهای روانی قدرت تکلم خود را از دست داده باشد .) و یا دچار بیماریهای روان - تنی (مانند زخم معده و فشار خون عصبی )داشته باشد . بنابر این سلامت جسم و روان از لحاظ بروز رفتارهای عادی و طبیعی ،رفتارهای منطبق با‌ملاکهای اجتماعی بسیار حایز اهمیت است .

عوامل مؤثّر بر بهداشت رواني :

بهداشت روانی افراد متأثر از عوامل متعددی است، اگر چه این عوامل به صورت جداگانه مورد مطالعه قرار می‌گیرند ولی در واقع این موضو ع چند وجهی متأثر از یکدیگر است. بدین معنی که افراد به علت شرایط محیطی یا عوامل فردی ، تعادل و آرامش روحی شان دچار تغییراتی می‌شود و هر چه شدت این عوامل زیادتر باشد، تأثیر و تهدیدش بیشتر خواهد بود. عواملی همچون : عدم برآورده شدن نیازهای اولیه، ناکامی، استرس، یادگیری، مسائل اجتماعی و رسانه های جمعی و... از عمده ترین تأثیرگذاران بر بهداشت روانی هستند.

ويژگي هاي فردي که بهداشت رواني دارد: 
- نسبت به خود، خانواده و جامعه بي تفاوت نيست. 
-
با ديگران سازگاري دارد.
-
شاد و مثبت انديش است. 
-
به خود و ديگران احترام مي گذارد. 
-
بد بين نيست. 
-
به نقاط ضعف و قدرت خود آگاهي دارد. 
-
انعطاف پذير است. 
-
شناخت او از واقعيت نسبتاً دقيق است و براي رسيدن به هدفهاي خود براساس عقل و احساس عمل مي کند. 
-
نسبت به خود نگرش مثبت دارد و ناکامي ها را تحمل مي کند. 
-
توانايي حل مشکلات خود را د ارد. 
-
از اوقات فراغت خود به نحو مطلوب استفاده مي کند. 
-
در مواجهه با مشکلات اجتماعي، کنترل و تعادل خود را از دست نمي دهد. 
-
استعدادهايش به طور هماهنگ و به خوبي رشد مي کند. 

افرادی که ویژگی های بالا را دارند، در بیشتر کارهای خود نیز موفق بوده و نگرش متفاوتی به زندگی پیدا می کنند. این افراد را می توان به عنوان افراد برنده نامگذاری کرد .آنها تفاوتهای زیادی با افراد  بازنده دارند که تعدادی از این ویژگی­ها به این شرح می باشند:

1- یک فرد برنده متعهد می شود.فرد بازنده وعده می دهد.

2- وقتی بر نده ای مرتکب اشتباه می شود، می گوید: اشتباه کردم.وقتی یک فرد بازنده مرتکب اشتباه می شود، می گوید: تقصیر من نبود.

3- برنده بیش از بازنده کار انجام می دهد و در انتها باز هم وقت دارد.بازنده همیشه «آنقدر گرفتار است» که نمی تواند به کارهای ضروری بپردازد.

4- برنده می داند به خاطر چه چیزی پیکار می می کند و بر اثر چه چیزی توافق و سازش می نماید.بازنده آنجا که نباید سازش کند، و بخاطر چیزی که ارزش ندارد، مبارزه می کند.

5- برنده با جبران اشتباهش تاسف و پشیمانی خود را نشان می دهد.بازنده می گوید متاسفم، اما در آینده اشتباه خود را تکرار می کند.

6- برنده گوش می دهد.بازنده فقط منتظر رسیدن نوبت خود، برای حرف زدن است.

7- برنده از میانه روی و نرمش خود احساس قدرت می کند.بازنده هرگز میانه رو و معتدل نیست گاهی از موضع ضعف و گاهی همچون ستمگران فرو دست رفتار می کند.

8- برنده می گوید: باید راه بهتری هم وجود داشته باشد.بازنده می گوید: تا بوده همین بوده و تا هست همین هست.

9- برنده به افراد برتر از خود احترام می گذارد و سعی می کند تا از آنان چیزی بیاموزد.بازنده از افراد برتر از خود خشم و نفرت داشته و در پی یافتن نقاط ضعف آنان است.

10- برنده می داند که اگر به مردم فرصت داده شود، مهربان خواهند شد.بازنده احساس می کند که اگر به مردم فرصت داده شود، نامهربان خواهند شد.

 

دفتر مشاوره دبیرستان آیت ا... مشکینی(ره)

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب
  • لاله ای در خون
  • ردیاب ماشین
  • جلوپنجره اریو
  • اریو زوتی z300
  • جلو پنجره ایکس 60

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دبیرستان آیت الله مشکینی و آدرس meshkini.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.